Nieuws
Eerste workshopsessie over de inzet van sociale media
07/12/2022 —
sociale media workshop eigenwijks

Een workshopreeks speciaal voor organisaties werkzaam in de eerste 1000 dagen in het leven van een kind in Amsterdam Nieuw West

 

Wist je dat je het best een sociale media post kan plaatsen op dinsdag of woensdag tussen 10:00 en 13:00 uur? Dit was één van de vele tips die we van social media experts Bertina en Thomas van de Social Media Men kregen tijdens de eerste social media workshopsessie. De workshop vond plaats op maandag 21 november jl. in de Serre bij Eigenwijks. De workshopsessies zijn speciaal gericht op organisaties die met (aanstaande) ouders en jonge kinderen in Amsterdam Nieuw-West werken. 

Maak zichtbaar wat er te doen is in de wijk
Het doel van de workshopsessies is om organisaties bekend te maken met het gebruik van sociale media en nog beter zichtbaar te maken wat er allemaal te doen is in Nieuw-West en samen het belang van een gezonde start voor ieder kind te benadrukken. Een groep van 22 deelnemers, variërend van verloskundigen- en kraamzorg, welzijnsorganisaties, tandheelkunde, vrijwilligersorganisaties en buurtinitiatieven uit Nieuw-West waren aanwezig. In deze eerste workshopsessie leerden de deelnemers de fijne kneepjes van het sociale media vak. Zo werd er ingegaan op de huidige trends in het sociale medialandschap. Wist je bijvoorbeeld dat de gemiddelde leeftijd van Facebook 49 jaar is en TikTok het snelt groeiende medium onder twintigers is? 

Enkele tips hoe je je doelgroep het beste bereikt zijn:

  • Verdiep je in je doelgroep en zorg voor aansluitende en aansprekende content.  
  • Onderzoek waar je doelgroep zich online bevindt. 
  • Bepaal een heldere social media visie en doel.
  • Maak content die voor interactie zorgt met je gebruiker.
  • Werk rondom een thema of speel in op actualiteiten zodat je engagement zo veel mogelijk vergroot. 

Kortom, een leerzame en waardevolle eerste workshopsessie met veel inhoud en praktische tips. Op 12 december is de vervolgsessie met Joanna Krużycka van o.a. Zo blijven wij gezond en Joanna Oost. Zij zal vertellen hoe je de boodschap voor een gezonde start nog beter op de kaart kunt zetten en samen kan optrekken met andere organisaties. Daarnaast deelt ze haar eigen ervaringen over hoe je mensen en organisaties aan elkaar verbindt via sociale media en hoe ‘klein’ succes bijdraagt aan betekenisvolle impact.

Food4Smiles
Het initiatief van deze workshopsessie komt voort uit het project Food4Smiles i.s.m. partners uit de wijk. Food4smiles is een onderzoeksproject die zich richt op een gezonde groei en ontwikkeling voor kinderen in Amsterdam Nieuw West. Dit doen we o.a. door in kaart te brengen waar behoeften en wensen van ouders én zorgverleners liggen. Eén van die behoeften is om nog beter zichtbaar én vindbaar te maken welke partijen werkzaamheden en activiteiten uitvoeren die zich richten op een gezonde start voor kinderen. En dat zijn er nog al wat, denk aan de verloskundigenzorg tot aan de spelinloop, van vaderdebatten tot aan bewegen voor ouder en kind. Naast de vindbaarheid van aanbod in de wijk vergroten speelt de workshopsessie ook in op de vraag hoe organisaties elkaar hierin via social media kunnen versterken.

Wil je graag op hoogte worden gehouden van de activiteiten die Food4smiles organiseert? Kijk dan op food4smiles.nl of stuur een mailtje naar food4smiles@vu.nl voor meer informatie.

Foto: workshopsessie 1 sociale media. Locatie: Eigenwijks. Fotografie: Food4Smiles